Groot verschil Nederlandse en Amerikaanse cranberries

11 januari 2011

Verschil Nederlandse en Amerikaanse Cranberries Bekijk een grotere versie van deze afbeelding

In de biologische winkel Rio de Bio in Utrecht kocht ik verse cranberries uit Terschelling. Mooi dat er in ieder geval nog ergens in Nederland verse cranberries uit eigen land te koop zijn. In de supermarkt kocht ik vervolgens de standaard verse cranberries van Ocean Spray uit Amerika. Doel: zoek de verschillen! De verschillen zijn echt enorm. De Amerikaanse cranberries (rechts op de foto) zijn bijna de helft groter dan de cranberries uit Nederland. Maar hoe kan dat?

De cranberries uit Nederland zijn biologisch en volgens mij zelfs ecologisch. De velden liggen in gebied van Staatsbosbeheer. Hier zal dus geen kunstmest voor gebruikt worden. Toch verwacht ik niet dat de Amerikanen dit wel doen. De cranberry houdt van arme grond en daar past het geven van meststoffen gewoon niet bij.

Dit moet dus bijna wel aan het cranberryras liggen? De Amerikanen zullen ongetwijfeld een productiever ras hebben. Terwijl op Terschelling de teelt eigenlijk plaatsvindt in een natuurgebied.

Reacties

  1. Ann 7 februari 2011 18:36 uur

    Maar is er ook verschil in smaak?

  2. Kiat 11 februari 2011 18:59 uur

    Wat is er dan waar van het verhaal dat cranberries ooit op Terschelling aangespoeld zijn uit een schip uit Amerika ?
    Overigens dacht ik dat cranberries in het Nederlands vossebessen heten. Of is er toch een verschil?

  3. Okke Amerongen 13 februari 2011 15:05 uur

    Ann, ik heb geen echt verschil in smaak kunnen ontdekken tussen de kleine Nederlandse en die enorme Amerikaans cranberries omdat ik de cranberries in gerechten verwerkt heb. Ik had ze eigenlijk dus apart moeten proeven of hetzelfde neutrale gerecht moeten maken en dan de verschillen moeten proeven. Maar ja daar heb je nu niets aan 🙁

  4. Okke Amerongen 13 februari 2011 15:11 uur

    Het verhaal gaat inderdaad dat de cranberry hier is ingevoerd en dat een strandjutter een vat gevonden heeft. Omdat de bessen zuur waren is het vat in op Terschelling achtergelaten en zo zou de cranberry zich verspreid hebben. Wat er van waar is weet ik niet. Een mooi verhaal is het zeker.
    Cranberries heten in het Nederlands Veenbes. De Vossenbes is een soort rode bosbes die wel verwant is aan de cranberry maar het is toch een andere bes. Ik heb dit zelf ook uit moeten zoeken. Mochten andere lezers aanvullende informatie hebben laat het dan zeker even weten.

  5. hava 10 februari 2013 17:19 uur

    beste heer,

    ik woon in den haag en wegens mijn slechte gezondheid heeft de arts geadviseerd om cranberry in te nemen vers of sap…kunt u mij raad geven..ik kan de sap ongezoet kopen bij de tuinen ..maar verse cranberry kan ik niet vinden weet u waar ik ze kan kopen zo ja welk merk adviseerd u mij..bedankt voor uw reachtie hava

  6. hava 10 februari 2013 17:20 uur

    wat is volgens u beter…vers of sap

  7. Okke Amerongen 23 februari 2013 21:12 uur

    Hallo Hava, Verse cranberries zijn bij een goede groenteboer nu misschien nog te koop. Sommige supermarkten hebben ze in de diepvries. Het ongezoete sap is denk ik de beste oplossing vooral als u voor uw gezondheid het hele jaar cranberries moet eten. Veel succes.

  8. Toon Verstraaten 22 december 2013 12:26 uur

    Wij telen sinds enkele jaren verse cranberry’s op biologisch-dynamische en arbeidstechnisch gezonde manier in America (Horst aan de Maas) en verkopen die aan huis in bakjes van 300 gram. Ze zijn ook te koop in kg-zakken. Wij verkopen die nog tot februari 2014, ook aan boerderij- en groente-winkels.

Over deze site

Cranberries.nl is een site van Okke Amerongen. Lees op over Cranberries.nl alles over het doel van deze site.